"Marketingstratégiák 6 – Szembe az árral
Ez a stratégia kiemelkedő eredményeket hoz, de nagyon fel kell kötnie a gatyát annak, aki ezt meg akarja valósítani. Nem kevés energiába kerül, és az egész szakma egy emberként fogja utálni. Viszont gyors növekedést tesz lehetővé, és a vevők imádni fogják. Mellékesen: egyáltalán nem kell olcsónak lenni.
Miről van szó? Minden szakmával szemben megvannak a fő előítéletek. Másként fogalmazva, minden üzletágnak megvannak a sötét oldalai. Ezt általában mindenki tudja. A megoldás: olyan céget kell csinálni, ami durván szembe megy ezekkel a sztereotípiákkal.
Nézzünk egy példát. A vízvezeték-szerelőkről a következő előítéletek élnek:
- Képtelenek a megígért időben megjelenni.
- Iszonyúan koszos a cipőjük, ruhájuk, és mindent összejárnak, bekoszolnak a lakásban.
- De még ennél is szörnyűbb, hogy mennyi koszt hagynak maguk után.
- Minden munkásunk kötelezően percre pontosan érkezzen.
- Minden dolgozónk (igen, a vízvezeték-szerelők!) legyenek öltönyben. No jó, ez talán túlzás, de legyen, mondjuk, egy öltöny szabású munkaruha és valami nagyon jellegzetes rikító színű nyakkendő. Ez aztán később a cég szimbóluma is lesz.
- Minden dolgozónk cipője legyen tiszta. Ezt úgy érhetjük el, ha a kocsiban több váltócipőt is hordanak magukkal. És ezen felül is a műtős cipővédő nejlonpapucs kötelező. És ruhakefe is legyen a kocsiban, érkezés előtt kötelező használni.
- A megérkezésnek legyen koreográfiája. Mutatkozzanak be, fogjanak kezet (a kezük legyen patyolat tiszta!), adjanak át névjegyet.
- Vigyenek védőszőnyeget a hónuk alatt, és rögtön terítsék le a munkaterület alá, így könnyű a koszt eltakarítani. Ha jó rikító és a nyakkendővel harmonizáló a színe, ez ismét emblematikus dolog lesz. Egyébként csendben jegyzem meg, ezt a szőnyeg dolgot azért találták fel, mert így kevésbé vesztik el a dolgozók a szerszámokat.
- Kötelező a védőkesztyű. Ma már szupereket lehet kapni, keressünk valami elegáns modellt, ami illik az öltönyszerű munkaruhához.
- Szélsőséges esetben alkalmazhatunk csak nőket is. Ez még kirívóbbá teszi a céget – a nők sokkal megbízhatóbbak és precízebbek. Igaz, mondjuk Hooters (?) alapon válogatni azért már erős túlzás. Bár ezt iparága válogatja...
- Azt már mondanom sem kell, hogy a munka végeztével fel kell hívni az ügyfeleket, mennyire voltak elégedettek a szerelővel. (És természetesen ezek alapján értékelni a mestereket, és akiről nem mondanak egészen kiválóakat, azt le kell cserélni.)
Ezért nagyon sokan azt csinálják, hogy inkább maguk képzik az embereket, és nem kész szerelőket vesznek fel. Mert aki már valaha dolgozott elkésős, trehány, mindent összekoszoló szerelőként, azt praktikusan lehetetlen átszoktatni erre a rendre.
A nagy és népszerű szakmák mindegyikének megvannak a főbűnei. Aki nem hiszi, kérdezze meg a vevőket.
Én biztos vagyok benne, hogy tíz olvasóból kilenc most és azonnal kijelenti, az ő vállalkozásában ezt lehetetlen megcsinálni, minden jól van úgy, ahogy van, csak olcsóbban kellene dolgozni. Abban is biztos vagyok, hogy ebben a szakmában is meg lehet valósítani ezt a modellt. Sőt. Valahol már ül egy íróasztal mellett valaki, aki szépen csiszolgatja a "szemben az árral" marketingstratégiájú cégét – az Ön szakmájában."
Szerintem ezt minden vállalkozónak érdemes lenne elolvasnia, nagyon érdekes cikk. Igenis fontos a marketing és a vevők elöítéleteire nagyon is lehet alapozni.
Ajánlom mindenkinek Dr. Tóth András oldalát és hírlevelét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése